Határtalanul HAT-KP-1-2023/1-000153

KIRÁNDULÁS A CSODÁLATOS ERDÉLYBEN

1. MÁJUS 22-26.

HAT-KP-1-2023/1-000153

Örömmel értesültünk a hírről, hogy nyert a Határtalanul pályázat és május 22–26-ig részt vehetünk az erdélyi kiránduláson. Izgatottan készülődtünk az utazásra. Az előkészítő foglalkozások a szakórák (magyar, történelem, kémia, földrajz, technika) keretein belül kezdődtek, ahol megismerkedtünk a határon túl élő magyarság létszámával, az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okaival, a meglátogatni kívánt települések magyarságának történetével, jelenével, Arany János és Tamási Áron munkásságával. Földrajz órán megkerestük a térképen úticéljainkat, beszéltünk Erdély földrajzi adottságairól. Mindenki élvezte a versenyszerűen megoldott okosdoboz feladatait is.

Végre lejött a nagy nap!

1. nap:

Május 22-én reggel elég korán kellett kelnünk, mert hosszú út állt előttünk. A határon gyorsan átjutottunk és robogtunk első állomásunk Nagyszalonta felé. Arany János szülővárosában először a Csonka-toronyba mentünk, ahol az ott halott előadás során új információkat tudtunk meg a költőről. Megkoszorúztuk a szobrát és felkerestük a szülőházát is.

A következő állomás Nagyvárad volt, ahol a Szent László Székesegyház monumentális épületét csodálhattuk meg kívülről majd belülről is. Mindenkit lenyűgözött, a hatalmas oszlopokkal, fantasztikus oltárral kialakított belső tér.

Megnézhettük a nagyméretű püspöki palotát is, ahol egy igazán élvezetes idegenvezetés mellett megtekinthettük Szent László hermáját. Azt is megtudtuk, hogy László királyunk több testrésze a környező országokban található.

Miután Nagyváradot elhagytuk, egy hosszabb út következett, a kincses város Kolozsvár irányába. Útközben Erdély természetes határán a Király-hágón is áthaladtunk.

Utazásunk során már reggeltől kezdve, mindig elmondta valaki a következő látnivalóval kapcsolatos ismereteket, Edit néni kiegészítésével. Számos érdekes adatot tudhattunk meg e helyekről.

Kolozsvár gyönyörű városában először a Mátyás szoborhoz mentünk, majd a szintén monumentális katedrálist a Szent Mihály templomot, látogattuk meg. A templomban volt, aki elgondolkodott, átszellemült, vagy csak egyszerűen jól érezte magát. Egyébként a csoportról az egész kiránduláson elmondható volt, hogy mély átéléssel, fegyelmezetten vette szemügyre a látnivalókat, vagy éppen engedte át magát a hely varázsának.

Mátyás király szülőházának megtekintése után újabb hosszú buszozás következett a Szovátán keresztül a farkaslakai szállásunkig. Az Ábel Bölcsője Panzióban vendéglátóink gondoskodtak a finom ételekről és pihenésünkről. Köszönet Jakab Emil és családjának ezért.

1. nap:

A kiadós reggeli után Gyergyó irányába indultunk el, feltérképezni a gyönyörű gyergyói-medencét, ahol, mint megtudtuk egész évben hidegebb a hőmérséklet az átlagoshoz képest, és van vagy 150 fagyos nap is ezen a vidéken. Az első megállónk az Ávéd család gyergyóalfalui családi sírboltjánál volt, ahol koszorúzással emlékeztünk meg városunk doktorbácsijáról dr. Ávéd Lászlóról.

Gyergyószárhegyen, a Dévai Szent Ferenc Alapítvány által működtetett gyergyószentmiklósi Szent Anna Gyermekotthon nyári szállásán, egy fantasztikus lovas szekeres kirándulásban részesültünk.

Felsétáltunk egy hegyi esztenába, ahol gyönyörű ménest, és sok-sok tehenet csodálhattunk meg. Egyesek még terelhették is az állatokat a patakban való itatáshoz. A közösen elfogyasztott finom bográcsos ebéd után a vakmerőbbek felülhettek lovakra és a helyi gyerekek segítségével lovagolhattak egyet.

A következő állomás a Békás szoros volt, ahol megcsodálhattuk a legszembetűnőbb sziklatornyot az Oltár-követ, ami 1156 m magas. Az út nem volt veszélytelen, a zúgó patak mentén csak libasorban lehetett közlekedni.

A Gyilkos-tó természeti szépsége, a vízből meredező fatörzsek csonkjai ámulatba ejtettek mindenkit. A szállás felé vezető úton megálltunk a Zetelaki víztározónál, ahol gyönyörködhettünk a csodálatos kilátásban.

1. nap:

A Csíksomlyói kegytemplomot néztük meg először, aki akart odamehetett a csodatévő Szűz Mária szobrához és imádkozhatott szeretteiért. Ámulatba ejtő a templom falán lévő sok köszönőtábla, amit egy-egy csodatétel után helyeztek el a csodát megélők.

A mohos tőzeglápnál helybéli vezetőnk András tájékoztatóját hallgattuk meg, aki ízes tájszólásban ismertette a tőzegláp keletkezését, pillanatnyi állapotát. Beszédében részletesen kiemelte az itt található növényvilágot is.

Vadregényes erdei úton jutottunk el a Szent-Anna tóhoz, ami egy kialudt vulkán kráterében található krátertó. A legenda szerint a tó helyén egy vár állott, mely egy Anna nevű szépséges környékbeli lány átkának hatására elsüllyedt és víz borította el a helyét.  A tó partján láthattuk a Szent Anna kápolnát is.

A továbbutazásunk során nagy izgalmat okozott egy medvecsalád, amelyik hirtelen megjelent az erdő szélén.

Következő állomásunk Bálványosfürdő felett az út melletti „Apor lányok feredője” volt. Kis gyalogösvény vezetett a forrásokhoz, a bugyborékoló tócsákhoz, a gázkiömlések fortyogó helyeihez. Ezek a vizek különféle betegségekre nyújtanak gyógymódot. A többség csak nézte, a bátrabbak viszont belemerészkedtek a borvíz források medencéjébe. Meghökkenve tapasztalták, hogy jéghideg a víz és néhány másodperc alatt „lefagy” a lábunk.

Nyerges-tetőn egy olyan emlékművet és kopjafákból álló nemzeti emlékhelyet tekinthettünk és koszorúzhattunk meg, ami egy maroknyi székely honvéd hőstettének állít emléket, akik a szabadságharc vége felé egy óriási túlerővel rendelkező orosz hadsereget próbáltak több napon keresztül feltartóztatni.

1. nap:

Farkaslakát megismerő, felfedező, jó hangulatú, dalolós lovas szekerezéssel kezdtük a napunkat. Az út végén a település szülöttének, Tamási Áronnak életútjáról hallgattunk beszámolót, majd megkoszorúztuk a sírhelyét is.

Bepillantást nyertünk a kürtőskalácskészítés rejtelmeibe, amit utána örömmel meg is kóstoltunk.

Rövid buszozás után Székelyudvarhely központjában felkerestük az Emlékezés parkját, ahol: 13 magyar király, író és más híres ember köztük Szent László, Fráter György, Bethlen Gábor, Wesselényi Miklós, Bethlen István, Bem József, II. Rákóczi Ferenc szobrát tekinthettük meg. Csaba királyfi szobrához helyeztük el az emlékezés koszorúját és elénekeltük a Székely Himnuszt.

Szejkefürdőn, a mini Erdély Park Erdély több mint 80 legjelentősebb várának, erődtemplomának, kastélyának és más műemléképületének makettjei között sétáltunk. A székely kapusor bejárata előtt meghallgattunk egy részletes beszámolót Orbán Balázsról, aki a legnagyobb székely író, történész, néprajzi gyűjtő volt.

Még vacsora előtt egy esztenához túráztunk, ahol juhfejésre voltunk hivatalosak egy helybéli gazdálkodó családhoz. Néhányan közülünk, a bátrak, maguk is kipróbálhatták a juhfejést. Ezenkívül megismerkedhettünk a sajtkészítés rejtelmeivel és meg is kóstolhattuk azt.

Esténként beszámolót kellett írnunk a nap eseményeiről. A kezdetben egy- két szavas tőmondatok a 4. nap végére többszörösen összetett mondatokká, sőt szöveggé bővültek.

1. nap

Az utolsó nap első látnivalója a tordai sóbánya volt, a maga monumentalitásával, hiszen a sóbányában 13 emelet mélyre sétáltunk le, összesen 115 métert. Megnéztük, hogy milyen eszközökkel, és hogyan termelték ki a sót, már a római kortól kezdve.

Torda másik nevezetessége a Tordai-hasadék, ami állítólag Szent László kardjától keletkezett, aki kettéhasította vele a hegyet. A hasadékhoz vezető autóútról nagyon jól láthattuk ezt a csodálatos természeti képződményt, a Tordai- hasadék természeti templomában a csobogó patak, az ingó hidak, szédítően magas hegycsúcsok mindenkit lenyűgöztek, de az éjszakai eső miatt csúszós talaj nagy figyelmet igényelt, hogy balesetmentesen közlekedjünk.

Hosszú buszozás következett Aradra, ahol megemlékeztünk a 13 aradi vértanúról, és elhelyeztük az emlékezés koszorúját.  Végül, átlépve a határt, sajnos hivatalosan is beléptünk Magyarországra, amivel véget ért ez a csodálatos az erdélyi út. Élményekben, értékekben gazdag kirándulás volt, elébünk tárult a múlt, meséltek a kövek, a hegyek, átérezhettük a magyarságunkat, összetartozásunkat, szülőföldünkhöz való ragaszkodásunkat.

Ezen az utazáson iskolánk 35 tanulója vett részt 4 kísérő nevelővel. Az élményeink megszerzéséhez a legnagyobb segítséget, az anyagi támogatást, a BETHLEN GÁBOR ALAPKEZELŐ ZRT pályázata és a MAGYAR KORMÁNY támogatása adta, enélkül nem részesültünk volna e csodálatos élményekben, a TISZABUSZ biztosította a kényelmes és biztonságos utazásunkat. HÁLÁSAN KÖSZÖNJÜK!

Szállásunk, az „Ábel bölcsője” székelykapuján álló Tamási Áron idézettel zárjuk sorainkat:

„A madárnak szárnya van és szabadsága, az embernek szülőföldje és sok kötelessége.”